garage hoeks

Hoe werkt het koelsysteem in een vrachtwagen?

Heb je ooit een aanbod huur vrachtwagens op de weg gezien en vroeg je je af hoe deze er precies in slagen om alles koud te houden, terwijl het nog steeds mobiel is? Het antwoord is zo eenvoudig dat het u misschien zal verbazen. Het eerste dat u moet begrijpen, is het fundamentele principe achter moderne koelapparatuur. De meeste mensen denken dat koelapparatuur werkt door kou te creëren. Het punt is dat kou niet kan worden gecreëerd. Kou is de afwezigheid van warmte-energie. Dus om koude omstandigheden te bevorderen, moet u de warmte-energie uit de atmosfeer verwijderen. Dus om een koelsysteem te bouwen, moet u een op zichzelf staande atmosfeer creëren en er vervolgens zoveel mogelijk warmte uit verwijderen.

Hoe het koelsysteem werkt:

Door in een gekoelde vrachtwagen een compartiment te isoleren en vervolgens af te dichten, ontstaat er een zelfstandige atmosfeer. De isolatie is gemaakt van polymeer schuim met een hoge dichtheid, dat vrij veel lijkt op polystyreen. De isolatie, gecombineerd met een afdichting rond de deur, zorgt voor een sfeer die redelijk hittebestendig is. Het enige dat u hoeft te doen, is alle warmte te verwijderen die binnen blijft en alle warmte te voorkomen die binnenkomt als de deur wordt geopend. Dit wordt bereikt met behulp van een koelsysteem met een redelijk eenvoudige werking. Het heeft drie verschillende mechanismen die allemaal samenwerken: een condensor, een compressor en een verdamper.

De condensor bestaat uit een metalen pijpstuk dat in een ingewikkelde vorm is gedraaid. Dit leidingwerk is gevuld met een ongelooflijk high-tech vloeistof, bekend als koelvloeistof. Dit type vloeistof bestaat al heel lang, maar de nieuwste soort is in een laboratorium ontwikkeld om uitzonderlijk efficiënt warmte te absorberen. Deze vloeistof circuleert rond het leidingwerk en zuigt alle warmte op die zich in de kamer van de vriezer bevindt. Terwijl de koelvloeistof de warmte opzuigt en heet wordt, verandert het in een gas.

Zodra het fluïdum in gasvormige toestand is overgegaan, wordt het naar de condensor gevoerd. Dit is een mechanisme dat het gas stevig naar beneden drukt, het onder extreme druk plaatst en alle moleculen samen dwingt. In deze toestand bevindt het gas zich in een vergelijkbare staat als gas dat u in een huishoudelijke spuitbus zou aantreffen. Zodra het gas is gecondenseerd en onder hoge druk wordt gehouden, wordt het in de verdamper geplaatst. Deze machine haalt vervolgens lucht uit de buitenatmosfeer en duwt deze door het hogedruk-koelgas. Dit proces koelt de koelvloeistof af, zet het tegelijkertijd weer om in een gas en verdrijft de warmte-energie naar de atmosfeer. Het gas wordt dan opnieuw in de condensor gebracht om het proces opnieuw te laten beginnen. Omdat dit proces zich voortdurend herhaalt, wordt de atmosfeer in de gekoelde vrachtwagen geleidelijk kouder en kouder.

Wil je zelf een dergelijke vrachtwagen huren? Wist je dat er ook een full operational koelwagen lease bestaat? Kijk voor meer informatie door te klikken op één van de linkjes. 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *